Narrow Escapes (1)

Wij Nederlanders mogen graag Engelse kreten gebruiken. Eigenlijk verloochenen wij een beetje onze eigen moedertaal. Maar laat ik maar meedoen met deze trend. Een narrow escape in het verkeer is een situatie, waarbij sprake is van een bijna-ongeluk. Velen van ons zullen dit wel eens meegemaakt hebben.

Bloeddruk

Dit is niet goed voor je gemoedsrust en je bloeddruk. De toenemende drukte in het verkeer en de jachtigheid vereisen nu eenmaal extra alertheid. Vooral als je je op twee of drie wielen voortbeweegt en de kwetsbaarheid veel groter is dan in bijvoorbeeld in een auto. Nu rijd ik ruim een jaar op een Mp3 en heb ruim 2000 km afgelegd. Heerlijke kilometers moet ik zeggen, want ik geniet er nog volop van.

Helaas heb ik in dat jaar drie maal een bijna-aanrijding meegemaakt. Sommigen komen hard op een kruising aanrijden; remmen op het laatste moment en kijken of ze er nog net voor langs kunnen. Anderen zien je totaal over het hoofd. Mijn conclusie was na deze gebeurtenissen: zichtbaarheid vergroten!!

Geen rust meer

Nu draag ik zelf al een knalgele helm en heb op mijn motorjasje van die stoere gele politie-strepen. Maar dat schijnt in de praktijk niet voldoende te zijn. Omdat deze drie gebeurtenissen binnen een ruime 2000 km plaatsvonden; houd ik mijn hart vast voor de toekomst. Nu ben ik een sterke voorstander van defensief rijden en proberen zo goed mogelijk te anticiperen op het overige verkeer. Da’s puur zelfbehoud. Een ernstig ongeluk krijgen op wat oudere leeftijd, is niet waar je op zit te wachten. Het verkeer is totaal niet meer te vergelijken met de jaren 60 en 70. De rust is uit het verkeersbeeld verdwenen en (helaas) is ook de (nodeloze) agressie toegenomen. Hieronder een simpel voorbeeldje:

Dit verhaaltje hoorde ik van een goede kennis…

Een tijdje geleden stopte een willekeurige auto hier in HS voor een rood verkeerslicht. Het licht sprong op groen en de auto wilde wegrijden. De motor sloeg per ongeluk af, maar de bestuurster kon hem niet zo snel weer herstarten. Achter haar een ongeduldig getoeter. Er stapten twee knapen uit en die trapten uit pure  frustratie haar beide achterlichten kapot. Een totaal zinloze actie. Maar het geeft wel de korte lontjes weer in het hedendaagse verkeer…

Zichtbaarheid vergroten

Maar goed; alles bij elkaar genomen, heb ik het besluit genomen om mijn zichtbaarheid in het verkeer te verbeteren. Vroeger, in mijn jongere jaren, reden wij overdag altijd met groot licht op. Dat moet overdag geen probleem zijn. Dus dimlicht heeft nu plaats gemaakt voor groot licht. Één keer kreeg ik een seintje van een tegenligger tijdens een toerritje. Vriendelijk mijn handje opgestoken. Verder rijd ik niet te dicht achter een voorligger, om hem/haar niet te irriteren in de spiegels.

Verder heb ik reflecterende tape aangeschaft. Nu nog even bedenken hoe ik dit ga opplakken om de zichtbaarheid te vergroten. Zonder dat mijn trouwe Mp3 een rijdende kermisattractie gaat worden. Het toerritje met groot licht op gaf mij wat meer zelfvertrouwen in het verkeer. Kreeg wel de indruk dat ik beter gezien werd door mijn medeweggebruikers. Deelnemen aan het verkeer is een serieus spel dat je goed moet spelen…

De bijgevoegde plaatjes geven ook weer dat felle kleuren (geel en/of oranje) de zichtbaarheid in het verkeer sterk vergroten (als motto kun je zeggen: Zien en gezien worden!!). Wat heb je er aan als over het hoofd wordt gezien en jij en je trouwe Mp3 liggen in de kreukels met alle ellende van dien?

In mijn volgende blog een aantal praktijkvoorbeelden van narrow escapes.

En…, heeft iemand nog ideeën of suggesties om de veiligheid te verbeteren?

Peter Remmerswaal

(wordt vervolgd)

5 gedachten over “Narrow Escapes (1)”

  1. Goed stuk Peter.
    Mijn tip: Ik ben bezig met m’n motorrijbewijs maar om mobiel te zijn rijdt ik op een MP3 . Wat mij erg opvalt is hoeveel voordeel ik ondervind van die opleiding. Ik pleit er dan ook voor een rij training te volgen voordat je op je MP3 stapt (in Engeland trouwens verplicht?) en ook je theorie weer bijschaven! Het is sowieso wel een goed idee om regelmatig de boel op te frissen. Zie het als onderhoud.
    Groet Martin

    Beantwoorden

Plaats een reactie